עיצוב מכונות אוטומטיות

בעוד שבסוגים מסוימים של מכונות, העיצוב לא משחק תפקיד חשוב יתר על המידה, במכונות אוטומטיות, העיצוב משחק תפקיד מרכזי. כפי שנפרט במאמר שלפניכם, העיצוב של מכונות שתיה, מכונות מזון או מכונות קפה אוטומטיות, הוא המפתח להגדלת המכירות ולתפקוד איכותי. בשורות הבאות נבחן מספר היבטים שחשוב להתייחס אליהם כאשר באים לעצב מכונה אוטומטית.

חשיפת המנגנונים ש"מאחורי הקלעים"

ישנו הבדל משמעותי בעיצוב המכונות האוטומטיות השונות, הנוגע לחשיפת המנגנונים הנכנסים לפעולה ברגע שהמכונה נכנסת לפעולה. כך לדוגמה בדרך כלל מכונות קפה אוטומטיות, הן מכונות "דיסקרטיות" יחסית, שכן לאחר שתשלשלו אליהן מטבעות ותלחצו על הכפתור המתאים, לא תוכלו לראות אף חלק בתהליך ההכנה, למעט השלב שבו המשקה נמזג לכוסית החד פעמית. זאת כיוון שתהליך ההכנה לא מסעיר או אטרקטיבי במיוחד וכולנו רוצים מן הסתם לדמיין שמדובר בקפה נהדר ולא בקפה שמיוצר מאבקות שמחכות ללחיצת הכפתורים במכלים ייעודיים.

לעומת זאת ישנן מכונות שבהן ההתרחשות היא חלק מההנאה שברכישת המוצרים. ישנן למשל מכונות אוטומטיות למכירת ארטיקים וקרטיבים, שבהן ברגע הינתן הפקודה, זרוע מכנית פותחת ארגז קלקר גדול ולאחר מכן זרוע נוספת מגיעה ושולפת ממנו באמצעות ואקום, את המוצר המבוקש, המועבר באלגנטיות רבה לפתח המכונה. כמו כן בעבר מכונות שתיה רבות לא הציגו את המוצרים שלהן לראווה, אך בשלב מסוים כבר היה ברור שכאשר עובר האורח יכול לראות את המוצר, הסיכוי שירצה לרכוש אותו, גבוה יותר וכיום מכונות שתיה רבות מאובזרות בתצוגה שקופה.

מזעור הסיכוי לתקלות

כשבאים לעצב מכונות אוטומטיות, חשוב מאוד להקפיד על כך שהסיכוי לתקלות תפעול יהיה מינימאלי. זאת כיוון שהשאיפה היא שהמכונות יעבדו בשביל הבעלים שלהן ולא להפך. אי לכך, חשוב לצפות מראש כל כשל פוטנציאלי במערכת האוטומטית ולנטרל את הסיכוי לבעיות בתפקוד המכונה. למשל חשוב להתייחס לבלאי טבעי של רכיבים שונים ולתכנן אותם כך שחרף הבלאי הטבעי יוכלו להמשיך ולתפקד במשך זמן ארוך. לצורך העניין ניתן להתקין כמות גדולה מהדרוש של נורות באזורים שונים, על מנת שבמקרה של נורות שרופות, החלל הפנימי של המכונה עדיין יהיה מואר היטב.

בנוסף, ניתן לתכנן רכיבים שיתריעו בפני סכנות עוד לפני שהן מתרחשות, כדי שניתן יהיה לפתור את התקלות כמה שיותר מוקדם ולמנוע נזק או חלילה השבתה של המכונה. ככול הנראה בעתיד ניתן יהיה לתקשר מרחוק עם המכונה ולברר פרטים על המצב המכני והחשמלי שלה, מבלי שיהיה צריך להגיע אליה פיזית.

מניעת ונדליזם וגניבות

מכונות מזון ומובן שגם מכונות שתיה אוטומטיות, לרבות מכונות קפה אוטומטיות, מוצבות במקרים רבים במקומות שבשעות מסוימות שוממים מאדם. אי לכך, הן נתונות לניסיונות ונדליזם ושוד. כאשר מעצבים מכונה אוטומטית, חשוב ביותר להתייחס לסוגיות האלו ולשאוף לכך שהעבריין הממוצע יתקשה מאוד לפרוץ את המכונה או לגרום לה לנזק משמעותי. זוהי בין היתר אחת הסיבות בגינן המסלול של המוצרים לפתח היציאה של המכונה כל כך מפותל וכן זוהי אחת הסיבות לכך שמכונות אוטומטיות הן מכונות כבדות, מסיביות ויציבות מאוד.

קלות התפעול

מכונות שתיה ומכונות מזון אוטומטיות חייבות להיות כמה שיותר קלות לתפעול ויש להתייחס לנקודה זו כאשר מעצבים אותן. הממשק למשתמש צריך להיות פשוט וברור והקישור בין הכפתורים למוצרים צריך להיות אינטואיטיבי ככול האפשר. השאיפה היא שכול ילד יוכל לתפעל את המכונה ללא קושי. מכונות קפה אוטומטיות למשל ניתן לרוב לתפעל בלחיצה על כפתור אחד בלבד ובסוגים אחרים של מכונות אוטומטיות, לרוב אין צורך ללחוץ על יותר משלושה כפתורים כדי לרכוש מוצר.

כתיבת תגובה