היסטוריית מכונות המזון

בימינו ניתן למצוא מכונות אוטומטיות לממכר מזון כמעט בכל מבנה- במקומות עבודה, מוסדות לימוד ואפילו בבסיסי צבא ומשרדים ממשלתיים רבים. מכונות אלו נועדו לספק עבורנו מנות מזון מוכנות וטריות בלחיצת כפתור פשוטה, מבלי שנצטרך לבזבז את הזמן על חיפוש אחר מנת הג'אנק פוד הבאה. אין ספק כי מדובר בהמצאה ששדרגה את איכות חיינו בצורה ניכרת. בוודאי תרצו לדעת מתי בדיוק הומצאה מכונת המזון הראשונה? והאם תמיד היא נראתה ופעלה באותה צורה? להלן מעט היסטוריה שתעשה לכם קצת סדר.

מכונות המזון הראשונות

בוודאי תופתעו לגלות כי מכונות הממכר האוטומטיות פותחו לראשונה לאו דווקא לשם מכירת מזון, אלא למכירת מים, סיגריות, בולים ומעטפות. התיעוד הראשון לכך שמור ככל הנראה למתמטיקאי היווני "הירו" שבשנת 215 לפני הספירה הצליח לבנות מכונה שמספקת מים קדושים במקדשים מצריים בתמורה לכסף, וזאת בהתאם למשקל המטבעות שהונח על גבי המאזניים. מאז בכל רחבי העולם החלו לצוץ אבי טיפוס נוספים שהיוו את הבסיס לכל אותן מכונות מזון אוטומטיות של ימינו, עד שבשנת 1880 הוצגו מכונות מודרניות יותר שפעלו על ידי מטבעות ומכרו בולי דואר וספרים בצרפת ובלונדון. מספר שנים לאחר מכן החלו למכור גם גומי לעיסה של המותג "תותי פרוטי" ברחבי ארה"ב באמצעות מכונות אוטומטיות, וזהו למעשה התיעוד הראשון למוצר מזון שנמכר באופן זה.

בשנת 1902 כבר ניתן היה למצוא מכונות לממכר מזון בדגמים משופרים יותר, שהיו עובדות על מטבעות אך הציעו מנות מזון שלמות. המסעדה הראשונה שפעלה בצורה זו הייתה קרויה "הורן והרדארט" והיא הציעה מנות ארוזות שמוכנות לחימום והגשה לרכישה דרך מכונות אוטומטיות. מסעדה זו פעלה בשיטת המכונות במשך כ- 60 שנים עד לסגירתה. לאורך כל אותן השנים מכונות דומות החלו לצוץ במדינות רבות על גבי הגלובוס, כאשר ביפן למשל, ארץ צפופה בה האנשים מבלים את רוב שעות היום (והלילה) בעבודה, מכונות המזון האוטומטיות היו כה נפוצות כך שנתח השוק שלהן היה אדיר והתקרב ל- 52 מיליארד דולר בשנה, בשנות ה- 60 וה- 70.

המכונות המודרניות

עד שנת 1965 הדרך היחידה לבצע רכישה במכונות המזון התאפשרה רק באמצעות מטבעות. בשנה זו הממציא הבריטי ג'ון גריניץ' המציא את הפטנט שאיפשר תשלום באמצעות שטרות, ולמעשה הגדיל במאות אחוזים את כמות הרכישות במכונות אלו ביחס לתקופה שקדמה לה. כמה שנים לאחר מכן כבר חל שידרוג נוסף במכונות, כאשר אם בשנות ה- 60 וה- 70 המכונות שהופעלו ברחבי אירופה, ארה"ב וגם יפן סיפקו בעיקר מנות מזון אותן היו צריכים לחמם במיקרוגל לאחר רכישתן, הרי שבשנות ה- 80, כאשר טכנולוגיית הקירור השתכללה פלאים, החלו לצוץ מכונות מזון שהציעו לרכוש מנות "קרות" כגון שתייה קלה ומוגזת ומוצרים אחרים שלא הצריכו קירור מוקפד כגון דברי מאפה.

קפיצת המדרגה הגדולה ביותר התרחשה בשנות ה- 2000 ונמשכת עד ימינו. טכנולוגיית הקירור לצד התפתחות תחום החיישנים ווסתי הטמפרטורה, מאפשרת כיום להציע לעוברים ושבים מזון שנשמר בקירור תחת פיקוח ובקרה, כך שהוא תמיד טרי. יתרה מכך, כל מכונת מזון מחוברת באופן ישיר לחדר בקרה שם יודעים בדיוק מתי יש צורך להחליף מוצרים במכונה בהתאם לתאריך תפוגתם, האם היו שינויי טמפרטורה לא צפויים שמצריכים כיונון מחדש, והאם קיימת תקלה כלשהי המצריכה תיקון מיידי. אופציות אלו מאפשרות לחברות המספקות את השירות לעמוד בתנאי הרגולציה של משרד הבריאות ועדיין לא להגיע לכל המכונות על בסיס יומי אלא רק מתי שצריך.

מספר האפשרויות להצבת מכונות אוטומטיות בימינו הינו רב ומגוון. מלבד מכונות כריכים אוטומטיות ניתן למצוא גם כאלה המוכרות סלטים וחטיפים, מכונות לשתייה קרה וחמה ועוד. לעומת המכונות הישנות יותר, אלו החדשות גם מחוברות באופן ישיר לרשת האינטרנט או הטלפון, ועל כן מציעות רכישה לא רק באמצעות מטבעות, אלא גם ע"י כרטיסי אשראי, שטרות, כרטיסי מזון, כרטיסי עובד ובעתיד גם באמצעות סריקת קוד בטלפון החכם. זהו בהחלט עידן חדש וטעים במיוחד!

כתיבת תגובה